روابط اجتماعی ضعیف موجب پوکی استخوان سالمندان می‌شود

سه شنبه 16 آذر 1400
9:21
دکتر آنلاین

در تحقیقاتی که روی بیش از ۱۱ هزار زن یائسه ساکن آمریکا انجام گرفت، مشخص شد کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها با فشار اجتماعی که به فرد وارد می‌شود، ارتباط دارد و روابط اجتماعی ضعیف موجب پوکی استخوان سالمندان می‌شود. به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، فشار اجتماعی معیاری برای اندازه‌گیری میزان تعاملات و روابط منفی در اجتماع است. علاوه بر این مشخص شد ضعف استخوان‌ها با فعالیت‌های اجتماعی ضعیف نیز رابطه دارد.

درباره مشاوره آنلاین رایگان چه می دانید؟
بر اساس این تحقیقات فشار اجتماعی بیشتر، موجب کاهش مواد معدنی در استخوان‌های لگن، مهره‌های کمر و گردن و ران می‌شود.
در این تحقیقات فشار وارد بر زنان مورد مطالعه با اعداد ۴ تا ۲۰ امتیازبندی شد و هرچه این عدد بزرگ تر باشد میزان فشار اجتماعی وارده بر آن‌ها نیز بیشتر است.
در این تحقیقات مشخص شد یک واحد افزایش امتیاز فشار اجتماعی با از دست رفتن ۰.۰۸ درصد از تراکم مواد معدنی در استخوان گردن ران، ۰.۱۱ درصد در استخوان‌های لگن و ۰.۰۷ درصد در مهره‌های کمر ارتباط دارد. همچنین فعالیت‌های اجتماعی کمتر با کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌های لگن و گردن استخوان ران ارتباط دارد.
استخوان‌ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده‌اند. از بدو تولد تا اوایل ۲۰ سالگی، سلول های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می‌کنند و متراکم می‌شوند. معمولاً اوج تراکم استخوان‌ها در ۲۰ سالگی است.
رشد و توسعه استخوان‌ها تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می‌یابد. پس از ۴۵ سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان‌ها تامین می‌شود.
کاهش تراکم استخوان‌ها با افزایش سن کاملاً طبیعی است ولی برخی عوامل از قبیل کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از ۴۵ سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه و آرتریت این فرآیند را تسریع می‌کند.

دکتر تلفنی


[ بازدید : 21 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اپلیکیشن پزشک آنلاین مدافون است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]